KRYDSsalg

Nøglen til højere indtjening og mere loyale kunder

Hvad er KRYDSsalg?

KRYDSsalg betyder, at du sælger mere til dine eksisterende kunder. 

Du kan enten tilbyde dine eksisterende kunder nogle af de andre produkter eller ydelser som din virksomhed også sælger, som kunden ikke køber i forvejen. Du sælger altså på kryds af din produktportefølje.

Du kan også skabe KRYDSsalg ved at tilbyde de samme produkter og ydelser, som kunden i forvejen køber, til andre afdelinger af kundens virksomhed (selvfølgelige forudsat de har flere afdelinger).

Hvorfor overveje KRYDSsalg?

Der er mange gode grunde til, at det en god idé for B2B virksomheder at sætte fokus på at skabe KRYDSsalg. 

Her får du 3 af mine favoritter. 

1. Den helt åbenlyse fordel er, at det er langt lettere og billigere at sælge til eksisterende kunder, end til nye kunder. 

Undersøgelser viser, at sandsynligheden for at få en ordre hos en eksisterende kunde er 60-70%. Hvorimod sandsynligheden blot er 5-20% hos nye kunder. 

Effektiviteten i salgsafdelingen er derfor tårnhøj, når der er fokus på eksisterende kunder.

2. Dækningsgraden er ofte også højere, hos eksisterende kunder, end den er når du skal ind hos helt nye kunder.

Hvis du fx. har en gennemsnitlig dækningsgrad på 20% og du kan løfte din dækningsgrad med bare 2% ved at krydssælge. Det vil betyde en stigning i din indtjening på hele 10% 

Nogle gange, så tror sælgere og ledere nærmest ikke på regnestykket. Men tro mig. Når de ser resultaterne på bundlinjen, så ved de at det var en fantastisk krydssalgskampagne vi fik afviklet. 

3. Livstidsværdien (LVT – Life Time Value) af af den enkelte kunde er også en vigtig faktor. LVT stiger væsentligt når du sælger flere produkter ind til samme kunde. 

Det er utroligt så ofte kunder ikke er opmærksomme på, at de rent faktisk kan samle en større del af deres indkøb, hos deres foretrukne leverandører. 

Som sælger må du aldrig tage for givet, at kunderne ved hvad du har i sortiment. Du skal kende kundes virksomhed så godt, at du kan identificere mulighederne for KRYDSsalg.

Sæt fokus på salg

Vil du også vide mere om jeres muligheder, så lad os tage en uforpligtende snak

Hvordan kommer du i gang?

Din succes starter med, at du skaber et overblik over din nuværende kundeportefølje og deres købsmønster.
Lav en oversigt over hvilke af dine kunder, de køber de forskellige produkter du tilbyder. 

Derefter ser du på, hvad de enkelte kunder IKKE køber. Undersøger om kunden har andre afdelinger, der ikke køber de produkter som du ellers sælger til dem.  

Når du har lavet denne analyse, så er det bare med at komme dialog med kunderne om de muligheder, du har identificeret som KRYDSsalg. 

Værdien af KRYDSsalg er også langsigtet

Jo mere du som leverandør gør for at sælge på kryds til dine kunder. Jo større er sandsynligheden for at du har kunden i lang tid. 

Når du med dit fokus på KRYDSsalg får “pakket kunden helt ind” i dine produkter og ydelser, så gør du det også sværere for kunden at skifte leverandør. 

Selvfølgelig skal det ikke blive en sovepude, men det giver dig med meget stor sandsynlighed længerevarende kunderelationer, end hvis du ikke har fokus på at sælge på kryds.

Sæt fart på jeres salg

Det er forholdsvist hurtigt at komme i gang med at KRYDSsælge. Erfaringen fra de virksomheder, jeg har arbejdet med viser, at resultaterne ofte kan ses allerede i løbet af få dage eller uger. 

Nøjagtig ligesom MERsalg og OPsalg, så er KRYDSsalg et af de værktøjer, der hurtigst giver både højere omsætning og en bedre bundlinje. 

Vil du også vide mere om jeres muligheder for at KRYDSsælge, så lad os tage en uforpligtende snak.

 

Er du håndværker, så kan du med fordel se mere på mersalg.nu

Sæt fokus på salg

Sæt fokus på salg i din virksomhed med et foredrag eller workshop

Hvorfor Ulrik

Jeg hedder Ulrik – og jeg har som sælger og salgschef selv stået i de situationer, som
du som virksomhedsleder, salgschef og sælger kæmper med i det daglige.

Når vi samarbejder, får du en salgstræner, der ikke bare kender teorierne, men som
kommer med praktisk erfaring, viden og konkrete input fra:

Jeg hjælper både B2B salgsteams, B2C sælgere og håndværkere med at booste deres salg og kundeservice. Jeg ser frem til også at bidrage til dig og din virksomhed.

Optimér dine salgsevner

Vil du også:

.. så book en uforpligtende samtale, hvor vi får afklaret, hvordan du kan nå dine mål.

Skriv gerne lidt om dine ønsker og hvilken virksomhed du kommer fra.

Jeg ringer dig op, så vi kan aftale et tidspunkt, der passer ind i din kalender.